Inspiratietrip Texel 2023 (Terugblik)
- 4 minuten leestijd
- 708 x bekeken
Op 27 november gingen zo’n 25 Vechtdallers, Reestdallers en Drenten voor een tweedaagse inspiratietrip naar Texel. Tijdens een interactief programma lieten de deelnemers zich inspireren over onderwerpen zoals samenwerken, seizoensversterking en gastheerschap. De vrijetijdseconomie is belangrijk voor Texel. 75% van de eilandeconomie is te danken uit directe en indirecte inkomsten door toerisme.
Vroeg uit de veren
Rond de klok van 7.00 uur vertrokken we richting de boot in Den Helder. Eenmaal aangekomen op het eiland kregen we een warm ontvangst door Marianne Langeveld, eigenaar van Boutique Hotel Texel. Marianne vertelde vol passie over haar bedrijf en haar nevenactiviteiten als voorzitter van het Texel Ondernemers Platform (ruim 900 ondernemers aangesloten) en over de Texel Academy, waar ze medeoprichtster van is. Daarna nam Frank de Laat van Vakantiepark De Krim het stokje over en kregen we inzicht in hun meerjarenplan, ambities en activiteiten. Daarna verplaatsen we ons naar ons verblijf Nieuw Leven. Na inchecken en een welkomstwoord vertrokken we richting Familiebrouwerij Tesselaar voor een presentatie, proeverij en rondleiding. Na het diner in Den Burg zat het dagprogramma er op. De tweede dag waren we te gast bij VVV Texel en hebben een aantal deelnemers genoten van een activiteit met de Bruuzer. De middag sloten we af met een verhaal over samenwerken aan streekproducten.
Niet meer, niet minder, maar beter
Texel is een geliefde vakantiebestemming voor vele bezoekers. Op Texel is daarom al jaren een beddenplafond ingesteld. Daarnaast heeft Texel er afgelopen jaren bewust voor gekozen om niet meer te focussen op de jongerendoelgroep. Het terug horende motto tijdens ons bezoek was: "niet meer, niet minder, maar beter". Er is meer spreiding door het jaar heen, waardoor de piek niet meer in de zomer ligt. Ondernemers maken afspraken met elkaar over seizoensversterking. "Hoewel niet elke dag winstgevend is, wordt het laagseizoen aantrekkelijker wanneer we gezamenlijk open blijven. Als we de omzetcijfers over de gehele periode bekijken, ontstaat er een positiever beeld van de situatie".
Daarnaast is er slechtweeraanbod gerealiseerd, zoals de evenementenhal en nieuwe musea. De Evenementenhal Texel is gevestigd op Vakantiepark De Krim. De hal is een aanwinst voor bewoners. Er worden jaarlijks activiteiten georganiseerd zoals het Texeldarts en Keeztoernooi. Een belangrijke lering: 11 jaar gelede begon het Keeztoernooi met 40 man en ondertussen is het uitgebouwd naar zeker 500 personen. Begin je ergens aan? Blijf bouwen!
Eilandgevoel stimuleert lokaal ondernemerschap
Op Texel heerst een sterke samenwerking tussen organisaties en ondernemers. De VVV bekleedt een belangrijke functie om gasten op het juiste moment naar het eiland te trekken. De VVV richt zich op de pijlers promotie, informatie, boeking en kennis. 75% van de financiering van de VVV wordt gegenereerd uit boekingen. Daarnaast zijn de TESO, gemeente en TOP belangrijke financiers.
Alle ondernemers vertellen vol passie over hun bedrijf en Texel. Het is duidelijk dat Texel een sterk merk en USP is in de branding van vele bedrijven. Een belangrijk onderdeel van die identiteit zijn de lokale producten. Lokaal inkopen zit diep geworteld bij de Texelaars. Dat vinden ze normaal. Ze halen zoveel mogelijk van het eiland. En of dat wel uit kan voor een horeca ondernemer? "Ja hoor, de gast betaalt de rekening".
Standstruner tot Slufter Bok
De deelnemers mochten ook proeven, van lokale Standstruner tot Slufter Bok van Tesselaar. Aan het eind van de trip sloot Annette van Ruitenberg ons bezoek af met informatie over het programma “Waddengastronomie” van Stichting Waddengroep. Door inzet op diverse marketingactiviteiten zetten samenwerkende organisaties de lokale producten in de etalage.
Wat ons vooral opgevallen is: in Texel heerst gezamenlijke trots en staan de neuzen dezelfde kant op. Door ondernemerschap en samenwerken worden initiatieven een succes. Wij kijken terug op een enorm gezellige en inspirerende trip. Mede mogelijk gemaakt i.s.m. Platform Gastvrij Hardenberg, Marketing Ommen, Vechtdal gemeenten en Vechtdal Marketing. We bedanken alle Texelse ondernemers, de organisatie Ztreek en alle deelnemers voor hun inbreng en aanwezigheid. Op naar de volgende bestemming!
Heb jij een idee waar je in 2024 graag inspiratie op wilt doen? Stuur jouw wensen en ideeën naar info@vechtdalmarketing.nl.